با ما همراه باشید

اقتصاد

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خبر داد: فعالیت بیش از 256 سامانه هوشمند نظارتی در راه‌های مازندران

منتشر شده

در

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران از فعالیت بیش از 256 سامانه حمل و نقل هوشمند در راه‌های استان خبر داد.

اسماعیل فولادی در خصوص سامانه های هوشمند نظارت بر حمل و نقل در استان اظهار کرد: در حال حاضر 256 مورد سامانه حمل و نقل هوشمند در سطح استان فعالیت دارد که شامل 45 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 93 دستگاه دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور، 106 دستگاه سامانه تردد شمار، 3 دستگاه سامانه توزین حین حرکت و 9 دستگاه تابلوی پیام متغیر و ترافیک نما است.

وی با اشاره به اهمیت سیستم های حمل و نقل هوشمند در ارتقای امنیت و برنامه ریزی برای جلوگیری از تلفات جاده ای، گفت: نتیجه رویکرد استفاده از سامانه های هوشمند، افزایش و سهولت در تردد و ارتقا بهره وری امکانات و زیرساخت موجود، ارتقای ایمنی، امنیت، روانسازی ترافیک، بهبود عملکرد و اصلاح روش ها، مدیریت موثر و توسعه پایدار حمل و نقل جاده ای و حرکت در راستای سیاست های کلی در بخش حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران افزود: بخشی از اطلاعات احصا شده از این سامانه ها در جهت اطلاع رسانی شرایط جوی و ترافیکی، ارائه اطلاعات و تسهیلات مسیر سفر، رسیدگی به سوانح و حوادث و امداد رسانی و بسیاری از موارد دیگر به کاربران مورد استفاده در سامانه 141 قرار می گیرد. مردم می توانند با مراجعه و ارتباط با این سامانه قبل از اقدام به سفر و حین سفر از وضعیت جوی و وضعیت ترافیکی راهها مطلع شوند. همچنین این امکان فراهم شده که با نصب برنامه کاربردی ۱۴۱ بر روی گوشی ها مردم بتوانند از طریق تصاویر دوربین نظارت تصویری و نقشه های ترافیکی ، به صورت لحظه ای آخرین وضعیت جاده های استان را رصد کنند.

همچنین فولادی از افزایش حدود 14درصدی ترددها در سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و خاطر نشان ساخت این رشد تردد ناشی از کاهش محدودیت های تردد ناشی از شیوع کرونا و افزایش رونق کسب و کارها و به تبع آن افزایش تردد مسافر و بار و کالا بوده است.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصاد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد: آغاز بی‌خطرسازی پسماند کارخانه پارس‌کروم خزر

منتشر شده

در

توسط

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از حل مشکل ۴۸ ساله آلایندگی کارخانه پارس‌کروم خزر میاندورود با انجام اصلاحاتی در خط تولید و ایجاد خط بی‌خطرسازی پسماند سمی و خطرناک این مجموعه زیر نظر کارشناسان حفاظت محیط زیست خبر داد.

کارخانه پارس‌کروم خزر در شهرستان میاندورود که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین واحدهای تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های چرم‌سازی ایران است طی سال‌های اخیر همواره به دلیل تولید پسماند خطرناک و سمی مورد انتقاد ساکنان مناطق اطراف این کارخانه بود. این کارخانه طی یک دهه اخیر علاوه بر مسائل محیط زیستی، چند بار نیز به دلیل بحران‌های مالی و تعطیلی ناشی از مشکلات مربوط به نقدینگی خبرساز شده بود ، اما پرونده شکایت اهالی منطقه از این واحد صنعتی بارها به دلیل آلایندگی در مراجع اداری و قضایی مطرح شد.

از کارخانه پارس‌کروم خزر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معدود واحدهای تولیدکننده سولفات بازیک به عنوان مواد اولیه چرم‌سازی در خاورمیانه یاد می‌شود ؛ ماده‌ای که برای تولید آن پس از انجام فرآیندهای شیمیایی پسماندی خطرناک و سمی به دست می‌آید و در صورت بی‌خطرسازی می‌تواند سبب آلودگی محیطی برای جانداران شود. همین موضوع نیز طی سال‌های اخیر بارها مورد اعتراض اهالی مناطق اطراف این کارخانه قرار گرفت ، اما به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با پیگیری‌های جدی و مستمر این اداره کل بالاخره پس از سال‌ها فعالیت این مجموعه، با انجام برخی اقدامات طی یک سال اخیر زیرساخت لازم برای بی‌خطرسازی پسماند این مجموعه ایجاد شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: اهالی این منطقه همواره از روند تولید پسماند صنعتی خطرناک در این واحد صنعتی گلایه داشتند و چالش‌های متعددی نیز در این زمینه پیش آمده بود. کارخانه آلایندگی بسیار بالایی داشت و اثرات آلایندگی پسماند این کارخانه هنوز هم در اطراف آن دیده می‌شود. به همین دلیل شکواییه‌های مردمی زیادی داشتیم که یکی از این شکایت‌ها پارسال به دفتر بازرسی قوه قضاییه رسید و بازرسی هم از دادستانی مرکز استان خواست تا پیگیر حل مشکل شود.

وی افزود: سال ۱۳۹۵ هم یک بار به دلیل مسائل محیط زیستی این واحد تعطیل شد. همواره طی سال‌های اخیر توسط مدیران پیشین این مجموعه صنعتی راه‌کارهای موقت و نادرست برای حل موضوع در نظر گرفته می‌شد که انتقال پسماند صنعتی خطرناک کارخانه به سایر مناطق یکی از این روش‌ها بود. حتی شکایت‌هایی نیز بابت این اقدام یعنی تخلیه پسماند صنعتی بی‌خطرسازی نشده در مناطقی مانند بیابان‌های اطراف قم یا مناطق اطراف روستاهای بالادست نکا نیز ثبت شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دوره مدیریتی جدید این کارخانه تصمیم گرفتیم با رایزنی و مذاکره به راهکاری اساسی برای حل مشکل برسیم ، زیرا از یک سو تعطیلی کارخانه راه حل مناسبی نبود و از سوی دیگر نیز باید راهی ایجاد می‌شد که با وجود فعالیت این واحد صنعتی، فکری به حال هزاران تن پسماند خطرناک دپو شده در مجموعه نیز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار تن پسماند بی‌خطرسازی نشده این کارخانه در محوطه آن دپو شده است. بخشی از این پسماند در انبارها قرار دارد و بخشی دیگر نیز در محوطه باز که روی آن را با ایزوگام عایق کرده‌اند که آلودگی به اطراف نفوذ نکند.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: پس از مذاکرات انجام شده با مدیران این واحد صنعتی، کارشناسان این اداره کل مکلف به آغاز مطالعات برای انجام اقدامات بی‌خطرسازی در این واحد شدند که خروجی این مطالعات الزامی شدن انجام برخی اصلاحات در خط تولید و همچنین ایجاد یک واحد برای بی‌خطرسازی پسماند صنعتی کارخانه بود.

وی درباره میزان آلایندگی این واحد صنعتی اظهار کرد: میزان مجاز کروم موجود در پسماند صنعتی بین ۵۰۰ تا سه هزار پی‌.پی‌.اِمppm/ (مقدار ذره مورد نظر در یک میلیون واحد) است و کمتر از ۵۰۰ppm نیز پسماند صنعتی عادی محسوب می‌شود، اما میزان کروم موجود در پسماند این کارخانه که بیش از ۳۰ هزار تن از آن نیز اکنون در محوطه کارخانه دپو شده حدود ۳۱ هزارppm است که حجم بالای آلایندگی آن را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: خوشبختانه با انجام اقدامات لازم برای اصلاح خط تولید در گام نخست میزان کروم موجود در پسماند این واحد ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۱۶ هزارppm رسید. در مرحله بی‌خطرسازی نهایی نیز آلایندگی پسماند به ۳۱۲ رسید. یعنی پس از سال‌ها بالاخره پسماند این واحد به پسماند عادی صنعتی تبدیل شد.

این مسئول درباره سرنوشت پسماند دپو شده در محوطه کارخانه گفت: این واحد روزانه بین دو تا سه تن پسماند تولید می‌کند و ظرفیت خط بی‌خطرسازی پسماند کارخانه که به تازگی راه‌اندازی شد بین پنج تا ۶ تن در روز است. با این حساب علاوه بر بی‌خطرسازی پسماند تولید روزانه کارخانه، قرار است هر روز دو تا سه تن پسماند دپو شده در محوطه نیز بی‌خطرسازی شود تا به مرور حجم پسماند موجود در این واحد کاهش یابد.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: این اقدام با انجام هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی که توسط سرمایه‌گذار مجموعه پرداخت شد و با نظارت کارشناسان حفاظت محیط زیست انجام شده و نمونه موفقی از نتیجه‌بخشی همکاری واحدهای صنعتی با محیط زیست برای حل چالش‌های مربوط به آلایندگی واحدهاست. ما همواره اعلام کرده‌ایم که با توسعه صنایع در صورتی که مغایر با اولویت‌های محیط زیستی نباشد نه تنها مخالفتی نداریم بلکه همراهی نیز خواهیم کرد.

وی افزود: بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران اختصاص اعتبار به انجام چنین اقداماتی را نباید هزینه تلقی کنند، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای رسیدن به تولید پایدار و بدون چالش است. امیدواریم سایر واحدهای صنعتی استان نیز در این زمینه با محیط زیست همکاری کنند.

ادامه مطلب

اقتصاد

بیکاری و خانه به دوشی مهندسان ساختمان در مازندران

منتشر شده

در

توسط

بیکاری و مستاجری فعالان و تحصیل کرده های نظام مهندسی و مسکن در مازندران به یکی از دغدغه های این بخش تبدیل شده به طوری که بیش از ۶۰ درصد اعضا پروانه فعالیت ندارند.

۳۹ هزار مهندس راه و ساختمان در مازندران وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۰ درصد فاقد پروانه فعالیت هستند و از بیکاری رنج می‌برند. بیکاری گریبان جامعه مهندسی در مازندران و کشور را گرفته است و بسیاری از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این حرفه یا بیکار هستند و یا در مشاغل غیر از رشته‌های تخصصی به کار مشغول هستند.

این وضعیت درحالی است که سالانه بیش از هشت میلیون مترمربع جواز ساختمانی در مازندران صادر می‌شود و سهم هریک از مهندسان استان از آن ناچیز است. علاوه برای بیکاری نداشتن مسکن نیز و اجاره نشینی نیز دغدغه دیگر اعضای نظام مهندسی ساختمان در استان مازندران به شمار می‌رود.

موسوی جوان فارغ التحصیلی که به تازگی پروانه فعالیت خود را گرفته است، می‌گوید: پس از سال‌ها بیکاری و اشتغال به عنوان کارآموز نزد دیگر مهندسان، تازه توانستم پروانه فعالیت خود را در یافت کنم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سهمیه درنظر گرفته برای مهندسان پاسخگوی نیازها نیست، اظهار داشت: این مسئله سبب می‌شود تا برخی از همکاران به صورت کارمزدی برای مهندسان دارای پروانه و دفتر کار و فعالیت کنند.

وی با اظهار اینکه برخی از همکارانم به دلیل نداشتن پروانه اشتغال بیکار هستند و برخی نیز برای تأمین درآمد و مسکن به شغل‌های غیرمرتبط روی آورده اند خواستار برنامه ریزی برای حل مشکلات فراروی شد.

حمید سفیدگر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اینکه جمعیت جامعه مهندسی در استان ۳۹ هزار نفر است، گفت: نیمی از جامعه در فعالیت‌های جانبی مشغول هستند و این فعالیت‌ها به طور عمده مرتبط به ساختمان است.

۱۵ هزار مهندس در مازندران پروانه فعالیت دارند

وی با اظهار اینکه ۱۵ هزار نفر دارای پروانه و بقیه فاقد پروانه اشتغال هستند، افزود: افرادی که فاقد پروانه هستند به طور مشخص در حوزه خدمات نظام مهندسی قلمداد نمی‌شوند ولی در فعالیت‌های مرتبط با صنعت ساختمان مشغول هستند.

وی با اظهار اینکه هفت رشته مرتبط به صنعت ساختمان از جمله معماری، شهرسازی، مکانیک و غیره وجود دارد، گفت: هر یک از این رشته‌ها از ظرفیت‌های متفاوتی برخوردار است و نمی‌توان به طور مشخص سهمیه‌ای خاص برای مهندسان در این گروه‌ها در نظر گرفت.

وی با عنوان اینکه مجموعه مقررات ملی ساختمان موضوعات مختلفی را در رشته‌های هفت گانه شامل می‌شود، گفت: برخی مباحث از جمله مبحث ۲۲ هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است.

سفیدگر با اظهار اینکه مسائل مربوط به مبحث ۱۹ و اعلام حریق نیز اجرایی نشده است، افزود: هر چند مازندران از نظر تدوین قوانین و اجرای مبحث ۱۹ نسبت به دیگر مناطق پیشگام هستند.

نرخ ۶۰ درصدی بیکاری جامعه مهندسی

احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که به مازندران سفر کرده است، نرخ بیکاری جامعه مهندسان را بالای ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: این نشان می‌دهد یا مهندس بیکار است و یا در شغل‌های غیرمرتبط مشغول کار هستند.

وی نداشتن مسکن و اجاره نشینی را از دیگر دغدغه‌های فراروی جامعه مهندسی برشمرد و گفت: ۵۲ درصد جامعه مهندسی مستأجر هستند و با فعال کردن مبحث مقررات ملی، نگهداری و تعمیرات مسکن و تأسیسات، قانون بیمه مهندسان، تأمین اجتماعی و غیره می‌توان مشکل را حل کرد.

 

وی از طراحی سامانه یکپارچه سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: این سامانه شفافیت را تا ۸۰ درصد بالا می‌برد و جلوی تخلفات را می‌گیرد.

به گفته خرم سامانه یکپارچه سازمان نظام مهندسی اسفندماه اجرایی می‌شود.

وی تهیه مسکن و اشتغال را دغدغه جدی مهندسان بیان کرد و خواستار تأمین زمین مناسب در قالب طرح جهش مسکن برای اعضای جامعه مهندسی شد.

بیکاری فارغ التحصیلان درد مشترک و بزرگ مازندران است و شمار قابل توجهی از جویندگان کار را این قشر تشکیل می‌دهند. محمود حسینی پور استاندار مازندران در نشست با اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی مازندران مازندران همچنین خواستار افزایش مشارکت مهندسین و سازمان نظام مهندسی ساختمان و نقش آفرینی مهندسین جهت بازطراحی جغرافیای جدید و حضور فعال در حوزه‌های فنی در استان شد و ابراز داشت در این زمینه از حمایت کامل استانداری برخوردار خواهید بود.

وی در انتها خواستار تشکیل کارگروه‌هایی با حضور مهندسین در شهرستان ها جهت بررسی ساختار و المانهای آن شهر و ساخت و سازها در هر شهرستان شد و اظهار امیدواری کرد نظرات فنی این بررسی‌ها توسط سازمان در اختیار استانداری قرار گیرد.

بیکاری دانش آموختگان معضل استان مازندران و درصد قابل توجهی از دانش آموختگان رشته‌های مختلف نظیر رشته‌های هفت گانه نظام مهندسی از بیکاری رنج می‌برند.

ادامه مطلب

اقتصاد

مسئول روابط عمومی منطقه ساری : روسای دو ناحیه در منطقه ساری معارفه شدن

منتشر شده

در

توسط

مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری گفت : طی احکامی روسای دو ناحیه بابلسر و بابل در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری تودیع و معارفه شدند .

عباس خلیل پور مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری بیان کرد : در دی ماه 1400 با صدور احکام جداگانه ای از سوی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری ، علی شاهرخی و علیرضا حلاج به ترتیب در نواحی بابلسر و بابل به عنوان رئیس ناحیه منصوب شدند .

عباس خلیل پور افزود : در مراسم تودیع و معارفه روسای دو ناحیه بابل و بابلسر که با حضور مدیر و روسای ستادی و نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری و جمعی از مقامات محلی انجام شد  سبحان رجب پورمدیر شرکت سخنانی در مورد موقعیت استراتژیک این دو شهر ایراد کرد و با معرفی و اهداء حکم به علیرضا حلاج و علی شاهرخی از سوابق مدیریتی موفق آنها در پستهای قبلی تقدیر کرد .

سبحان رجب پور در ادامه از درخشش روسای قبلی خیر اله .. وحدانی وعلیرضا کلمر نتاج به ترتیب در دو ناحیه بابل و بابلسر در خدمت رسانی درست و به موقع و با کمترین تنش  قدردانی کرد و اظهار داشت : روسای این دو شهر و همکارانشان در بحران سالهای گذشته و بحران کارت هوشمند سوخت آبان 1400 تلاش زیادی کردند و با سوخت رسانی به موقع نگذاشتند هیچ جایگاه و مصرف کننده عمده ای بدون سوخت مانده یا از چرخه تولید بازماند ، بر خود لازم میدانیم که از آنها بابت تلاششان تقدیر کنیم .

رجب پور تاکید کرد : هر زمان این شرکت با مشکلی برخورد کرد کارکنان ستاد و نواحی تابعه این شرکت با تلاش و کوشش شبانه روزی و از خود گذشتگی در عبوراز مشکلات همکاری صمیمانه داشتند و امید است با انتصابات جدید شاهد افزایش بهره وری و منشاء خیرو برکت در این شهرستانها باشیم.

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها